A jövő kulcsa az oktatás és benne a pedagógus szerepe

Hirdetés

Több mint 250 pedagógus gyűlt össze december 5-én az MCC központjában, hogy közösen gondolkodjanak arról, miért a tanár a jövő egyik legfontosabb kulcsembere.

A Spirit Kult-Óra adásában Rónai Egon vendége Dr. Constantinovits Milán volt, az MCC szakmai és oktatási ügyek igazgatója, aki a nyolcadik kárpát-medencei pedagóguskonferencia tapasztalatairól beszélt. A rendezvényre a Kárpát-medence minden szegletéből érkeztek tanárok, különböző országokból, régiókból és iskolatípusokból, akiket az a közös cél köt össze, hogy tanítani és nevelni szeretnék a jövő generációit.

A beszélgetésben hangsúlyosan megjelent az a konszenzus, amely szerint bár a mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet kap az oktatásban, a pedagógus karaktere, a diákokkal kialakított mester és tanítvány közötti kapcsolat nem fog eltűnni. Ebben a kérdésben széles egyetértés mutatkozott, amit az előadók gondolatai is alátámasztottak, köztük Obádovics Gyula matematikaprofesszor példája, aki saját életútján keresztül mutatta meg, hogy az oktatás lelke minden korban a tanár és a diák közötti viszony marad.

Szó esett ugyanakkor a magyar oktatás kihívásairól is, amelyeket számok is alátámasztanak.

 Elhangzott, hogy Magyarország a GDP arányában nem költ sokat oktatásra, miközben minden negyedik fiatal lényegében funkcionális analfabétaként fejezi be iskolai tanulmányait. Ez különösen aggasztó annak fényében, hogy a jövő olyan kompetenciákat kíván meg, amelyek túlmutatnak az alapismereteken.

A digitális térben szocializálódó alfa nemzedék kapcsán a résztvevők egyetértettek abban is, hogy az okoseszközök használata önmagában nem jelent valódi digitális kompetenciát. Ehhez kritikai gondolkodásra, több forrásból való tájékozódás képességére és tudatos információkezelésre van szükség, amelynek fejlesztése komoly pedagógiai feladat.

A konferencia nem zárult végső dokumentummal vagy kinyilatkoztatással, inkább egy hosszabb folyamat állomásaként értelmezhető. Az MCC célja az, hogy a Kárpát-medence különböző régióiban folyamatos párbeszéd alakuljon ki a pedagógusok között, amelyből hosszú távon egy megerősödött stratégiai irány rajzolódhat ki az oktatás egészét érintően, a tehetséggondozástól a mindennapi tanítási gyakorlatig.

A műhelymunkák során olyan módszertani szabadság és sokszínűség lehetőségeit is vizsgálták, amelyek a jelenlegi oktatási struktúrában is megvalósíthatók, és amelyek képesek túllépni a gyakran kritizált frontális oktatáson. A cél az volt, hogy a pedagógus személyiségéhez és preferenciáihoz illeszkedő, mégis hatékony tanítási formák erősítsék a diákok fejlődését.

A beszélgetés végén elhangzott, hogy a magyar oktatás egyszerre képes világszínvonalú tudósokat adni a világnak, miközben komoly problémákkal küzd az átlagos teljesítmények terén, ezért hatalmas felelősség és feladat hárul a pedagógusokra. Az MCC ebben közvetítő szerepet vállal azzal, hogy a jól működő módszereket és gyakorlatokat igyekszik más intézmények és régiók számára is láthatóvá tenni. 

A teljes adás pedig visszanézhető a Spirit FM YouTube csatornáján.

Hirdetés
Hirdetés