A nyelvtan nemcsak határokon belül fontos
Mire jó a nyelvtanóra a szövegelemzésen és a helyesírás megtanulásán kívül, és mindez hogyan kapcsolódik a nyelvi tervezéshez - erről beszélgettünk Katona József Álmossal, a Magyarságkutató Intézet Nyelvtervezési Kutatóközpont igazgatójával a Spirit FM Eredet című műsorában.
Sokszor a tanárok sem kedvelik a nyelvtan tananyag bizonyos részeit – kezdte a beszélgetést Kovács József Álmos. Majd úgy folytatta, hogy a nyelvtani tananyagrészt leadják, minden mást pedig hát elengednek vagy inkább irodalomórák tartanak helyette. Ráadásul – ahogy mondta – olyan tananyag részek is vannak a nyelvtan tanmenetben, aminek külön tantárgynak kellene lennie.
Úgy véli, a kommunikációval az a probléma, hogy nem válik el egyértelműen a nyelvtan tananyagtól, másrészt pedig elsősorban kommunikációelmélettel foglalkozik a nyelvtan óra keretein belül.
Katona József Álmos szerint eléggé rigorózus rendszerként mutatja be a magyar nyelvtan óra amagyar helyesírási rendszert. Szerinte ugyanis nem elég a helyesíráshoz a szabály ismerete, hanem sok háttérismeretre is szükség van.
A nyelvi tervezés ott kapcsolódik a nyelvtan órához, hogy nemzetközi vonatkozásban a kisebbségi magyar nyelvvel foglalkozik.
A teljes beszélgetés itt hallgatható meg: