Csunderlik: Vidnyánszky Attila a NER Hendrik Höfgenje

Belföld
Hirdetés

Vidnyánszky nem csak egy színész, hanem egy főigazgató, kuratóriumi elnök, “elképesztő, hogy mennyi pozíciója van a NER-ben”, mondta Csunderlik Péter a Spirit FM Önkényes Mérvadó című műsorában.

Vidnyánszky Attila
Vidnyánszky Attila Nemzeti Színház

Péntek este a Nemzeti Színház Rómeó és Júlia előadásán súlyos balesetet szenvedett a társulat két színésze. Hétfő délelőtt lemondott Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, Csák János kulturális és innovációs miniszter pedig nem sokkal később közölte: csak a vizsgálat után foglalkozik a kezdeményezéssel, addig Vindnyánszky marad az igazgató. Udvaros Dorottya azzal kezdte, hogy a társulat tagjai a baleset óta most találkoztak először egymással, és mindenki nagyon megrendült állapotban volt, szerinte Vidnyánszky lemondása érthető ebben a helyzetben. Bodrogi Gyula a kérdésre, hogy egyetért-e Vidnyánszky Attila lemondásával, azt válaszolta, ez nem egyetértés kérdése, hanem ez a szokás. Szarvas József férfias döntésnek tartja a lemondást, mégis végig abban reménykedett, hogy a miniszter nem fogadja el azt.

Elragadó színjátéknak nevezte azt, ami a Nemzeti körül most történik, mondta az Önkényes Mérvadó című műsorban Puzsér Róbert publicista a Spirit FM-en. Nagy kérdés szerinte, hogy lesz-e ebből tényleges lemondás, tette hozzá.

Érdekes Csák János figurája, fejtegette Horváth Oszkár. Hiszen ha valaki nem akar lemondani, azt lemondatja - utalt a műsorvezető L. Simon László esetére, akit nemrég azonnali hatállyal mentettek fel a Nemzeti Múzeum vezetése alól. Ha valaki meg le akar mondani, azt nem engedi. Szerinte enyhíti a körülményeket, hogy a vizsgálat befejeztét meg akarja várni a miniszter.

Puzsér szerint teljesen egyértelmű a különbség a két ügy között: a múzeumban ideológiai elhajlás zajlott, arra a szigor legnagyobb erejével kellett lecsapni, hiszen valaki a pártdirektívától eltért. Ugyanakkor azt nem gondolja, hogy egy ilyen esetben, amikor a díszlet veszélyessége miatt valaki balesetet szenved, az igazgatót lenne szokás felelősségre vonni. Szerinte van egy konkrét felelőse a színészek biztonságának.

Csunderlik Péter egyetért abban Bodrogi Gyulával, hogy ilyen esetekben fel szokták ajánlani a felmondást. Valaki mégiscsak felelős ebben a rendszerben, hogy az működőképes legyen, fogalmazott. Lehet, hogy nem Vidnyánszky rakta össze a díszletet, de ő vette fel a munkást vagy ő viseli a felelősséget, tette hozzá.

Vidnyánszky Attila a NER Hendrik Höfgenje, fogalmazott Csunderlik, csakhogy Höfgen mindig azzal mentegetőzött, hogy ő csak egy színész. Vidnyánszky nem csak egy színész, hanem egy főigazgató, kuratóriumi elnök, “elképesztő, hogy mennyi pozíciója van a NER-ben”, mondta. Ez részben annak is köszönhető, hogy a NER holdudvarában lévő művészek között Vidnyánszky azok közé tartozik, akinek a képességét konszenzusban elismerték, az ellenzéki kritikusok is tudnak jókat mondani a munkásságáról. 

Hozzátette, hogy az SZFE rekotira, Rátóti Zoltán, Cseke Péter vagy Balázs Péter jöhetne szóba Vidnyánszky utódaként, “ebből áll a NER színházi elitje”. Nincs emberük, ezért kell Vidnyánszkynak több pozíciót is birtokolnia, fejtegette Csunderlik.

Csunderlik még arra lenne kíváncsi, hogy miután a NER-es kulturális intézmények vezetői szinte kivétel nélkül felszólaltak Vidnyánszky maradása mellett, ez vajon azért lehet, mert ez a központi direktíva, vagy csak próbálják kitalálni, hogy valójában mi az elvárás?

A teljes beszélgetés itt visszanézhető:

Hirdetés
Hirdetés