Eltűntek a hajókaravánok a Dunáról: a szakértő szerint a magyar hajózás a végét járja
Harminc év vízlépcsők nélküli Duna-karbantartás és egy szétszedett állami hajózási vállalat után mára szinte teljesen eltűntek az uszályok és a hajókaravánok a Dunáról, miközben a magyar hajózás lassan megszűnik.
A műsor vendége Szalma Botond volt, aki arról beszélt, hogy a magyar közlekedéspolitika hosszú idő óta nem foglalkozik érdemben a szállítási módok fejlesztésével, és ez különösen a hajózáson látszik. Felidézte, hogy a Mahartot 2004-re szétbontották, eltűnt a 280 ezer tonnás flottája, a kikötői és javítói infrastruktúrája, valamint a több mint száz telekből álló háttér, így ma lényegében csak a Balatoni Hajózás maradt fenn állami tulajdonban, miközben néhány magyar vállalkozás egyre nehezebben próbál talpon maradni.
Szalma szerint az európai fehér könyv már 2000-ben egyértelművé tette, hogy Európának a hajózás és a vasút felé kell fordulnia, ezzel szemben Magyarország nem tett érdemi lépéseket, így ma ugyanaz maradt a közút túlsúlya, miközben a vízi szállítás részaránya nemhogy nőtt volna, hanem csökkent. A szakértő úgy látja, hogy a Duna állapota sem kedvez a fejlődésnek, hiszen vízlépcsők nélkül kiszámíthatatlan a vízszint, és ez eleve ellehetetleníti a nagyobb volumenű logisztikai beruházásokat.
Elmondta, hogy a vízlépcső kérdése azért vált tabuvá, mert a nagymarosi beruházás leállítása óta a közvélemény a hajózás kárára értelmezte volna az ilyen fejlesztéseket, pedig szerinte valójában az ivóvízkincs, az energiaellátás, a mezőgazdaság, a halászat és a turizmus is nyertese lehetne, ha Magyarország modern, tájba illesztett műtárgyakat építene. Példaként említette a Tisza-tavat, amely mára értékes természetvédelmi területté vált annak ellenére, hogy egy vízlépcső felvízi oldalán jött létre.
A szakértő szerint az ország hosszú távú érdeke az lenne, hogy végre szakmai alapú közlekedéspolitika szülessen, mert a Duna nemcsak a hajózás útvonala, hanem az ország egyik legfontosabb vízbázisa is, amelyre a jövő generációinak is szükségük lesz. Úgy fogalmazott, hogy ebben nem lehet választási ciklusokban gondolkodni, mert évtizedes és évszázados távlatokról van szó.
A teljes adás visszanézhető a Spirit FM YouTube csatornáján.