Gyengülő európai márkahűség és erősödő kínai autóérdeklődés a BCG felmérése alapján
Több mint kilencezer autóvásárló válaszai mutatták meg, milyen gyorsan változik az autópiac szerkezete világszerte.
A Spirit FM Több kevesebb című műsorában Karakas Ádám, a Boston Consulting Group ügyvezető igazgató partnere beszélt arról, hogy a Nielsen IQ GFK-val közösen készített globális kutatás szerint látványosan csökken a márkahűség. Az európai vásárlók fele már hajlandó lenne más márkát választani, bár a németek továbbra is ragaszkodnak autóikhoz, hiszen százból ötvenkettő ugyanattól a gyártótól venne új modellt. A kínai márkák iránt is erősödő nyitottság figyelhető meg, hiszen Európában a vevők tíz és huszonegy százaléka gondolná meg komolyan egy kínai autó beszerzését, ami messze meghaladja a jelenlegi négy százalékos piaci részesedésüket. Az országok közötti különbségek azonban jelentősek, mert míg Németországban a megkérdezettek tizenhat százaléka, addig Franciaországban csupán nyolc százalék nyitott erre.
A hajtásláncokkal kapcsolatos választások jóval kevésbé mozdulnak. A belső égésű motorral rendelkezők többsége ragaszkodna ehhez a technológiához, ahogy az elektromos és a hibrid, illetve tölthető hibrid autók tulajdonosai is ugyanazt a típust választanák legközelebb. Eközben az európai elektromos autózás csendesebb médiakörnyezete ellenére a számok tovább növekedést mutatnak, hiszen a tisztán elektromos modellek piaci részesedése idén eléri a tizenhat százalékot, amely két százalékpontos növekedés a két évvel korábbi adatokhoz képest. Kínában ezzel szemben már harminc százalékot tesz ki a villanyautók aránya az új eladások között.
Az autógyártók egy másik fontos kihívása az önvezetés megítélése. A technológiát már kipróbálók kifejezetten kedvelik és olyan modellt választanának, amely biztosítja ezeket a lehetőségeket. Azok viszont, akik még nem találkoztak vele, többnyire elutasítóak, leginkább megszokásból vagy bizalmatlanságból. A gyártóknak így azt is meg kell oldaniuk, miként tudják közelebb hozni az élményt a bizonytalanokhoz.
A vásárlási szokások alakulása legalább ilyen gyorsan változik, mert a fiatalabb generáció már közel fele gond nélkül venne autót online, próbakör vagy személyes szemrevételezés nélkül is. A digitális csatornák szerepe emiatt folyamatosan nő, ami az autószalonok funkcióját is átalakítja. A jövőben az autók továbbra is ott kerülnek majd átadásra, de a döntési folyamat jóval korábban, más platformokon indul el. Ebben a kínai gyártók különösen gyorsak, hiszen kevés konfigurációt kínálnak, és szinte teljes felszereltséget adnak alapból, ami egyszerre teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a választást. Ezzel szemben az európai gyártók továbbra is rengeteg egyedi opciót kínálnak, ami ugyan nagy szabadságot ad, mégis bonyolítja és drágítja a vásárlást.
A műsorban elhangzottak alapján jól látszik, hogy az elektromos átállás iránya már nem kérdés, legfeljebb annak üteme, miközben a technológiai sokszínűség és a márkák közötti verseny soha nem volt még ennyire éles.
A teljes adás visszanézhető a Spirit FM YouTube csatornáján.