Belföld

Keményen beleállt a szakszervezet a MÁV legújabb ötletébe

Hirdetés

“Az az álláspontunk, hogy nem biztos, hogy feltétlenül a személyek oldják meg, személycserék oldják meg azokat az évtizedek óta húzódó problémákat, amelyek mind a fejlesztésből, beruházásból megtakarításra kerültek, illetve fogalmazhatok úgy, hogy nem kerültek befektetésre a MÁV életében” - fogalmazott Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a Spirit FM Több-Kevesebb című műsorában.

Az elnök szerint ez nem vezetői hiányosságra utal, hanem tulajdonosi felelősség kérdése, hogy “hogy azokat a költségeket nem finanszírozta meg a mindenkori vezető.”

“Teljesen mindegy, hogy ki lesz a MÁV vezérigazgatója, akár a miniszter is, ha a kormány részéről nem biztosítják azokat a forrásokat, amelyek a vasút romló állapotának a megállítására legalább szükségeltetik, akkor tovább fog romlani az a színvonal, ami sajnos jelen pillanatban is terítéken van” - fogalmazott az adásban Meleg János.

A kalauz nélküli vonatokról a szakszervezeti vezető határozottan kijelentette, hogy ezt ő nem takarékoskodásnak véli, hanem “úgy gondolom, hogy ez egyfajta tűzoltómunka, hiszen létszámhiány van a jegyvizsgálók tekintetében, és ahelyett, hogy olyan feltételeket biztosítanának a jegyvizsgálók munkakörülményei javításában, amely esetleg az ideérkező embereket nem eltaszítja a vasúti jegyvizsgálói tevékenységtől, hanem itt tartja őket. Tehát azért lesz kalauz nélküli közlekedés, mert nem tudják a szükséges létszámot kialakítani, az összes ezzel járó kellemetlenséggel, biztonság és egyéb kérdésköröket felvetve, vizsgálata távol együtt, vagy vizsgálata nélkül” - magyarázta Meleg János.

Elárulta, hogy a szakszervezet levelet is írt Lázár Jánosnak, hogy “haladéktalanul avatkozzon ebbe be, és ne engedélyezze a MÁV Zrt.-nek ezt a fajta kalauz nélküli közlekedését”.

Hozzátette: a kalauz nem csak azért van a vonatokon, hogy a jegyeket ellenőrizze, de az utasok védelme érdekében is jelen van, ha például két utas között történik valami, a kalauznak intézkedési kötelezettsége van.

“Mi van akkor, hogyha azokat a funkciókat nem látja el senki, amit most a jegykezelőnek el kell látnia? Egyrészt honnan fogja tudni a MÁV, hogy vettem-e jegyet? Másrészt honnan fogja tudni a mozdonyvezető, hogy elindulhat-e? Harmadsorban igen, valóban ki fog rendet csinálni a vonaton?” - kérdezte a műsorvezető, Rónai Egon.

Meleg János válaszában kifejtette: arra számít, hogy megnő a bliccelők száma, “egyértelműen kevesebb ember fog majd utazni, és hogyha netalántán olyan szórványos ellenőrzés fog történni, akkor ott konfliktusok fognak keletkezni a sok jegy nélkül nem utazóval. A másik, hogy a feltételrendszerek, aminél a mozdonyvezetőnek kellene meggyőződni arról, hogy az utolsó kocsiba is felszállt-e az utas, vagy nem. Ezt különböző technikai felszereltséggel, kamerázással és egyéb ilyen eszközökkel meg lehetne oldani azonban, de erre előbb született meg a döntés, mint a fejlesztés. Tehát nincs ez biztosítva a mozdonyvezető számára így. Saját szakállára kellene, hogy elvigye, de bízom benne, hogy ilyen felelőtlenséget senki nem követ el” - mondta.

Bízik abban, hogy a felelős mozdonyvezető nem vállalja majd fel azt a rizikót, hogy esetleg valaki utolsóként rohan a vonathoz és a szerelvény alá esik. “Ez igen nagy rizikó, amit nem vállalna fel senki. Én magam biztos nem vállalnék fel” - nyomatékosította Meleg János.

Elárulta, hogy egyeztetnek a Mozdonyvezetők Szakszervezetével, akik szintén ragaszkodnak a biztonsági feltételek megvalósulásához.

A teljes beszélgetést hallgassa meg itt:

Hirdetés
Hirdetés