Magyar borok Ázsiában: egy roadshow tapasztalatai a borász szemével
Egy több borvidéket összefogó export társulás képviselete tette igazán súlyossá és felelősségteljessé Vida Péter számára az ázsiai roadshow-t, amely Kínát és Dél-Koreát érintette.
A beszélgetésből kiderült, hogy a turné nem csupán egyéni kaland volt, hiszen a borász nemcsak saját márkájáért, hanem több magyar pincészetért is felelt. A társulás nem egyetlen borvidékhez kötődik, hanem egri, tokaji, etyeki, szekszárdi és balatoni borászatok együttműködéséből jött létre, azzal a céllal, hogy egymást segítve, versenyhelyzet nélkül, közös portfólióval jelenjenek meg a nemzetközi piacon. Vida Péter hangsúlyozta, hogy ilyenkor valójában Magyarországot is képviselik, ahogy édesapja mondja, a boraik a hazájuk kiskövetei.
A kinti fogadtatásról szólva elmondta, hogy a magyar borok minősége miatt nincs ok aggodalomra, hiszen alapvetően világszínvonalat képviselnek. A mostani út Sanghajban és Szöulban zajlott, és két részből állt, végfogyasztói kóstolókból és szakmai eseményekből. A borász azt tapasztalta, hogy Kínában is egyre inkább a könnyedebb, elegánsabb borok felé fordul a piac, ami jól illeszkedik a magyar helyi fajták karakteréhez. A borfogyasztók edukáltabbá válnak, a vörösbor továbbra is domináns, de növekszik a fehér és habzó borok iránti érdeklődés is.
A kereskedői visszajelzések kapcsán elmondta, hogy az ilyen mustrák belépési pontok, és ritka, hogy azonnal üzlet köttetik. A tényleges munka azután indul, amikor hazaérve megkezdik az utánkövetést, kapcsolatfelvételt, mintaküldést és tárgyalásokat. A borvilágban a türelem alapvető, hiszen maga a borászat is hosszú távú folyamatokra épül.
A siker titkáról beszélve kiemelte, hogy az egyéni teljesítmény önmagában kevés, mert elengedhetetlen egy országos szintű, következetes és több éven át tartó jelenlét, egységes kommunikációval és stratégiával. A roadshow csak akkor térül meg, ha nem egyszeri alkalom marad. A Lavida név kapcsán elmondta, hogy
bár Magyarországon ismert, külföldön inkább a helyi fajtákkal – a kékfrankossal, kadarkával és bikavérrel – érnek el eredményeket, mert ezek hordozzák leginkább a magyar borok egyediségét.
Vida Péter szerint tehát a nemzetközi sikerek útja hosszú, de a minőség adott, és a közös jelenlét lehet az a háttér, amely valódi eredményekhez vezet.
A teljes adás visszanézhető a Spirit FM YouTube csatornáján.