Mi oldhatná meg a repülők késését?

Belföld
Hirdetés

Elképesztő a túlzsúfoltság a légi közlekedésben, egyre több felületen találkozni a felháborodott utasok történeteivel. Varga G. Gábor, az Egek Ura blog alapítója, repülési szakértő a Spirit FM Több-Kevesebb című műsorában arról beszélt, hogy az európai légtér és az európai turizmus minden nyáron a csúcson van, minden évben egyre magasabb szinten pörög. Mint mondja, ez egy adottság, amit kezelni kell.

Szerinte könnyebb lenne abban az ügyben lépni, hogy az utasokat ellássák megfelelő információkkal, étellel, itallal, esetleg szállással. Fontos lenne, hogy ne érezzék, hogy magukra hagyták őket. A késések megszüntetését ambíciózus vállalásnak érzi a kormányzat részéről. De a légitársaságoknak is van tennivalójuk, rá lehet őket döbbenteni, hogy áldatlan állapotok vannak - tette hozzá a szakértő.

Az adásban a szakértő hangsúlyozta: egy nyaralásnál mind az indulásnál, mind az érkezésnél érdemes egy kis pufferrel számolni, hiszen bármikor késhetnek a repülőgépek. De ott van a probléma, amikor azt látni, hogy a késések fő oka az, hogy intézményesítetten ki van feszítve az a működési modell, amiben a légitársaságok üzemeltetik a járataikat, és halmozottan problémás helyzeteket generál akkor, amikor a forgalom a csúcsra jár.

Amikor pedig ezt látjuk, akkor minden gazdasági szervezetnek hátrébb kellene lépnie, hogy ne feszítsék annyira túl a saját kereteiket, hogy egy ponton működésképtelenné váljon - magyarázta.

A légitársaságok adott esetben bérelhetnének az utasaik számára másik repülőgépet, hogyha van ilyen a piacon. Ehhez viszont kellene, hogy legyen megfelelően kiképzett személyzet, illetve pénz is. Szerinte itt borult meg az egyensúly, hogy a problémás időszakban alkalmazott megoldásokat nem képes a légiközlekedés néhány cége kitermelni. Varga G. Gábor elmondta, hogy egy légitársaság sem fog pót repülőgépet tartani, hiszen az rengeteg pénzbe kerülne - hacsak egy szabályozó ezt elő nem írja nekik. Ugyanakkor életszerűtlen, hogy ilyet szabályozási eszközökkel írják elő, ezt az árakba is beépítenék. Egy repülő is akkor termel pénzt, amikor a levegőben van. A szakértő hangsúlyozta, hogy megbillentek az arányok, régebben voltak erre is üzemszerű megoldások.

Az utasbiztosítások rengeteget fejlődtek az elmúlt években, és sok terméknek vannak olyan fedezetei, amelyek a késés esetén is fizet - mondta a szakértő. De fontos részletesen tájékozódni, hogy pontosan mire is nyújt fedezetet a biztosítás - tette hozzá Varga G. Gábor.

A teljes adás itt hallgatható vissza:

Hirdetés
Hirdetés