Ne tartogassuk az aszút, merjük elővenni!
A tokaji borvidék alapvetően az édes borokról lett híres, nem is véletlenül, hiszen azt lehet mondani, hogy ebben vagyunk az egyik legjobbak, de az utóbbi időben nagyon sokat foglalkoztunk a száraz borok készítésével, illetve már a pezsgő és a habzó borok is a terítéken vannak, úgyhogy a borvidék igazából képes több szegmensben is jelen lenni a piacon - fogalmazott Szilágyi László, a Gizella Pincészet tulajdonosa a Spirit FM Veszik vagy isszák? című műsorában.
A tokaji édes borok rendkívül komplex ízűek, ott vannak az éttermekben, borboltokban, eljutnak a fogyasztókhoz. Ugyanakkor megváltozott a világ, igazodnak a trendekhez, és azt látja, hogy ugyanazokból a szőlőfajtákból meg kell próbálni száraz borokat is készíteni, vagy esetleg pezsgő, vagy habzó borokat - magyarázta Szilágyi László. Mivel most a könnyebb, frissebb borokat keresik a fogyasztók, ezért nekik ezzel lépést kell tartani, tette hozzá.
Jelen pillanatban a borvidéken nem lehet nagy mennyiségben, világfajtákban gondolkozni, egyelőre a borvidék próbálja megtartani az identitását, és a két meghatározó vezető fajta az továbbra is a furmint és a hárslevelű.
A vulkanikus, nagyon sokszínű talajadottságot pedig megpróbálják a száraz borok világában érvényesíteni, és még azelőtt leszüretelik a szőlőtőkéket, mielőtt az aszúsodás folyamata beindulna. Sikerült elérniük, hogy nagyon tartalmas, komplex borok készüljenek, maradék cukor nélkül, vagy nagyon minimális maradék cukorral, “így tulajdonképpen a fáradt borokkal is piacon tudunk szerepelni” - fogalmazott.
Szóba került az adásban, hogy sokan alkalmakra tartogatják a tokaji aszút, nem kerül elő egy átlagos hétvégén. Ezzel kapcsolatban Szilágyi László így vélekedik: “Ez egy nagy feladat, ami előttünk áll a jövőben, hogy ösztönözzük a fogyasztóinkat arra, hogy ne csak gyűjtsék, vagy eltegyék későbbi nagy alkalmakra ezeket a fantasztikus borokat, hanem próbálják beemelni szinte a hétköznapi fogyasztásba, és ünnepi rangra emelni akár a hétköznapokat is ezáltal.” “Mi versenyzünk is ezekkel a borokkal, nagyon jó nemzetközi visszajelzéseink vannak, és nagyon bízunk benne, hogy sikerül a fogyasztókat megszólítanunk, és tényleg ne az történjen, hogy a polcon végzi bebarnulva az a palack aszú, hanem merjék elővenni egy-egy fontos alkalommal, vagy akár egy-egy hétköznap is, hogy egy kicsit jobb kedved legyen” - tette hozzá.
Szilágyi László elárulta, hogy a mai napig kézzel szedik a szőlőszemeket, sőt, nem is szabad másképp csinálniuk, és jellemzően asszonyok végzik ezt a munkát. Azért is ilyen magas az aszúborok ára, mert az elkészítése a szőlőtermesztésen belül nagyon költségigényes. “Az az elvárás, hogy légmentesen legyenek betaposva ezek az aszúszemek, hogy ne legyen közte lehetőleg oxigén, rétegesen kénezzük, és így akár még több hónapig is eltartható”.