Nem megyünk előre - véli a magyar tengerésztiszt

Nemzetközi
Hirdetés

A Spirit FM Több-Kevesebb című műsorából kiderül, miért probléma az, hogy lázadók elfoglaltak egy teherhajót a Vörös-tengeren, de az is szóba kerül, miért nincs esély arra, hogy ismét legyen magyar tengeri flotta.

Elfoglaltak egy izraeli tulajdonú teherhajót a Vörös-tengeren. Ez a helyzet azért is izgalmas, mert egy olyan hajózási útvonal fut végig rajta, amely a világgazdaságban is nagyon komoly szerepet játszik, magyarázta Rónai Egon a Spirit FM Több-Kevesebb című műsorában. 

Huszi lázadók helikopterrel cirkáltak a teherhajó fölött, aztán leereszkedtek a fedélzetre és elfoglalták a hajót.

Szalma Botond tengerésztiszt, a Mahart egykori elnöke azt mondta a lázadókról, hogy gyávák és “nem férfiak”, ugyanis egy tengerészekkel teli hajót támadtak meg, a tengerészeknél pedig “maximum ceruza van meg vonalzó, esetleg villáskulcs”, a lázadók pedig géppisztollyal rontottak rájuk. Hozzátette, a hajón még rakomány sem volt. A kereskedelmi hajókon pedig kifejezetten tiltott a fegyverek tárolása, legfeljebb bizonyos helyeken, engedéllyel, fegyvereseket bérelnek.

A világkereskedelem 90 százaléka kötődik a tengerhez - fogalmazott az adásban Szalma Botond hozzátéve: 11 milliárd tonna áru mozog a tengeren egy évben. “A tengerészek nem azért vannak, hogy elmebeteg, géppisztolyos szegénylegények cowboyt játsszanak” - tette hozzá ingerülten a tengerész. 

Az ilyen támadások egyik gazdasági következménye, hogy drágább lesz a biztosítás egyes kikötőkben, újabb embereket kell felvenni, és megdrágul a fuvarozás, ami végül a fogyasztókon csattan, magyarázta Szalma Botond.

Arra a kérdésre, hogy lesz-e valaha még magyar tengeri flotta, Szalma Botond nemmel válaszolt. Elmondta, hogy azért szomorú ettől, mert miután legalulról kezdve végigjárta a ranglétrát, vezérigazgató lett, “nekem kellett bezárnom a tengerhajózást - tengerészként”.

Olyan hatalmas pénzek kellenének, amit nem lát, honnan teremtődne elő, hiszen mint fogalmazott, a közutat, a vasutat, a légiforgalmat, de még a dunai hajózást sem tudja Magyarország szinten tartani. “Nem megyünk előre, nem azt csináljuk, amit kéne” - sorolta Szalma Botond. 

Hozzátette, nem szidni akarja az éppen regnáló kormányt, de a Mahart, a Malév és a MÁV is állami tulajdonban voltak/vannak, az elmúlt 30 év politikusainak benne van a teljes felelősségük abban, hogy “mind a három megdöglött a maga módján”.

A teljes adást további izgalmas részletekkel itt hallgathatja vissza:

Hirdetés
Hirdetés