Óriási a baj a méhészetekkel, a piac összeomlott a szakértő szerint

Belföld
Hirdetés

Hatalmas az árzuhanás, a termelőktől pedig nem veszik át a mézet - derült ki a Spirit FM Több-Kevesebb című műsorából.

Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke elmondta, hogy krízis van a méhészetekben, gyakorlatilag az Európai Unió méhészeti ágazata van válságban. “A piac összeomlott” - fogalmazta meg a Spirit FM Több-Kevesebb című műsorában.

Azt tapasztalni a piacon, hogy a méhészektől “egyszerűen nem vették át a mézet”, illetve óriási árzuhanás volt, tette hozzá.

Egyrészt csökkent a mézfogyasztás, aminek Kína az oka - mondta Bross. Kínából származik az európai mézimportnak több mint az 1/3-a, vagy közel a fele. Ez a tavalyi évre vetítve 70 ezer tonna mézet jelent, amit 3 év alatt termel Magyarország. De nem is ez a legnagyobb baj Bross szerint, hanem az, hogy “ez nem méz”. “Ez ember által készített édesítőszer”, egyfajta kémiai anyag, hangzott el az adásban. Tehát ennek semmi köze a mézhez, az áruházláncokban megvásárolható méztől pedig a vásárlók hiába várják a gyógyhatást - magyarázta az elnök.

Életmentő a borászoknak

Hivatkozás másolása

November közepétől nem terheli reprezentációs adó a közvetlenül magyar borászoktól beszerzett, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy földrajzi jelzéssel ellátott palackozott borok vásárlását. Eddig ezeken a borokon 33 százalékos vásárlási adó volt, amit reprezentációs adónak hívtak, magyarázta Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos. Szerinte ez az adó eddig visszatartotta a vásárlókat, hogy karácsonyra bort vegyenek.

Az egész reprezentációs keret egy “ötvenmilliárdos torta”, mondta Rókusfalvy. Ebben az ajándék golyóstolltól kezdve minden benne van. Viszont a kormánybiztos szerint a mostani lépéssel előtérbe helyezik a minőségi bort, “ami önmagában fontos”. Rövidítik az értékláncot is, hiszen közvetlen a termelő és a vásárló találkozik - hangsúlyozta ki. Ezen kívül “életben maradási lehetőség” a kisebb, hazai borászoknak ez a változás.

Kiemelte, hogy a kisebb borászatoknak szövetkezni kellene egymással, olyan támogatási rendszert kellene kitalálni, amelyek az összefogás, a közösségi üzemek felé mutatnak. Szerinte a fiatalok már fogékonyak is erre. A magyar bort a kormánybiztos szerint “nem feltétlenül tudjuk kizárólag a meglévő tradíciókra építeni”. 

“Azt látom, hogy a világ a könnyű alkoholok irányába megy” - tette hozzá Rókusfalvy. Úgy látja, nem véletlenül kezd egyre népszerűbb lenni az alkoholos sör, és a nemzetközi expókon azt tapasztalja, hogy az alkoholmentes borok is kezdenek feljönni.

A teljes adást itt hallgathatja vissza:

Hirdetés
Hirdetés
Címkék: