Puzsér: “rosszul vagyok ettől a posztmodern színházi blöfftől”

Belföld
Hirdetés

Puzsér Róbert publicista azon a véleményen van, hogy nem kell feltétlenül aktualizálni a klasszikus színdarabokat. Ha valaki mai színházat akar csinálni, az írjon mai színházat a mának, a máról, és azt adja elő - de ehhez tehetségre lenne szükség, hangzott el az Önkényes Mérvadó című műsorban a Spirit FM-en.

Puzsér Róbert
Puzsér Róbert

„Kosztolányi forog a sírjában” – erre a következtetésre jutott az Origo szerzője a hétvégén publikált kritikájában, miután ellátogatott az Örkény Színház Édes Anna előadására. A 444-nek tűnt fel, hogy a szerző az utóbbi időben több budapesti színházban is megfordult, és mindenhol felháborodott azon, amit a színpadon látott. Nem tetszett neki a Trafóban a Dan Daw Show, megrökönyödött az ugyanitt játszott Lady Chatterley szeretőjén, aztán múlt héten betévedt az Örkény stúdiójába, és megrökönyödött azon, amit látott. Szerinte ami ott zajlik az: „a klasszikus magyar irodalom megcsúfolása”. A szerző beszámolója szerint hiába sugallta “Für Anikó tehetsége”, hogy „minden rendben lesz”, ugyanis a színpadon egyszer csak ”megjelent egy drag queen”. A karakter Vizy Angéla nőnek öltözött unokaöccse, Patikárius Jancsi volt. Az origo szerzője ezzel kapcsolatban azt írta: „Meggyőződésem szerint megjelenése nemcsak hogy indokolatlan a történet szempontjából, nemcsak a színpadi logika szerint tökéletesen értelmetlen, hanem egyenesen gyomorforgató.”

Annak ellenére, hogy ezt a tartalmi kritikát eléggé leiskolázzák visszaemlékezve és idézve az Édes Anna vonatkozó jelenetét, Horváth Oszkár műsorvezető azt mondta az Önkényes Mérvadó című műsorban a Spirit FM-en, meg tudja érteni a szerző felhorkanását, ellenérzését. Úgy fogalmazott, ez megtörtént 15-30 éve is, amikor valami újhullámosat, tabudöntögetőt lehetett látni egy színházban, hiszen a rendezők szeretnek kilógni a keretből. A műsorvezető saját példát hozott: ő is látott olyan darabot, ahol egy meztelen férfi jelenléte “nem adott hozzá a dolognak az értelmezéséhez”. Nem gondolja, hogy ki kellene röhögnie a szerzőt, viszont felteszi a kérdést: miért megy oda legközelebb is, miért nem egy konzervatívabb előadást, rendezést keres?

Az a kérdés Puzsér Róbert publicista szerint, hogyha “Kosztolányi itt lenne köztünk, min botránkozna meg jobban: az Örkény Színház előadásán, vagy az Origónak a tartalmán?” Persze Kosztolányi már nem tud tiltakozni, bárki használhatja a nevét, bárki hivatkozhat rá - fogalmaz a publicista. Szerinte Kosztolányi “könnyen meglehet, hogy pofán okádná, ha itt lenne” azt, aki olyanokat mond, hogy “forog a sírjában”.

Ugyanakkor azt is kiemelte Puzsér, hogy a jelenség kritikájában osztozik a szerzővel, “én magam rosszul vagyok ettől a posztmodern színházi blöfftől, ami széltében-hosszában a magyar színjátszást mérgezi”. Hozzátette: ez Alföldi Róbert köpönyegéből került elő, hogy aztán Eszenyi Enikő gondozásában éljen tovább, és mára amolyan színházi referenciává váljon.

Azt is mondta, hogyha valaki mai színházat akar csinálni, az írjon mai színházat a mának, a máról, és azt adja elő, de nem kell modernizálni a régi darabokat. Ehhez szerinte tehetségre lenne szükség, illetve befektetett munkába. Sokkal egyszerűbb beöltöztetni Antigonét mai ruhákba, berakni mai díszletek közé, “ehhez nem kell kreativitás” a publicista meglátása szerint.

Miért gondolja bárki azt, hogy ezek a klasszikus darabok felújításra, aktualizálásra szorulnak? Miért gondolják, hogy nem értjük meg őket, ha korabeli díszletek között, korabeli jelmezekben, korabeli viszonyokhoz igazodva, kvázi megőrizve az örökségét annak a darabnak és szerzőnek adják azt elő? - sorolta Puzsér. “A klasszikusokat nem kell modernizálni” - fogalmazott. A klasszikus időtlen, mert térben és időben bármikor érvényes - magyarázta.

A teljes adás itt visszahallgatható:

Hirdetés
Hirdetés