Generációváltás van a magyar borászatoknál
A magyar bornak a jövőjét mi a stratégiában úgy fogalmaztuk meg magunknak két évvel ezelőtt, hogy mindenképpen az exportot kell, egy exportkoncentrált stratégiát kell összeraknunk - mondta el Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a Spirit FM Veszik vagy isszák? című műsorában.
A végcél az, hogy értékesítsük külföldön a borokat, de előtte láthatóvá kell magunkat tenni, hogy ne csak egy Tokajin keresztül lássák a magyar bort - fogalmazott Rókusfalvy Pál. Nyilván ez a zászlóshajó, tette hozzá.
Talán az egyik tradicionális hagyományos piacunkról, a Lengyelországról, a lengyel piacról érdemes szót ejtenünk, de mint mindenhol, a változó idők miatt keressük az új lehetőségeket ezeken a piacokon, megjelenésben - nyilatkozta a kormánybiztos hozzátéve, hogy a lengyelek évszázadok óta szeretik a tokaji bort. “Ugyanakkor azt is látjuk, hogy ma már a disztribútorokon, kereskedőkön felül kívül influenszerekkel, olyan borszakértőkkel, borhoz közeli, általában a social médiában rengetegszer megjelenő emberekkel is dolgoznunk kell” - mondta el. Vojcsek Bonkovszkyt bízták meg ezzel nagykövetként, de keresnek még más, hasonló embereket az európai piacokon.
Ezen kívül Németország is fontos lehetőség, de Anglia is kihagyhatatlan lehetőség, “elsődleges piacunk között határoztuk meg, és az elmúlt egy-két évben nagyon aktívak voltunk” - derült ki.
Európán kívül fókuszban van az Egyesült Államok, Kanada, Kína, Dél-Korea - sorolta a kormánybiztos. Ázsiában például nagyon jó partneri kapcsolatokat sikerült kialakítani, a kínai piacon még szélesebb megjelenése várható a magyar boroknak. Nehézséget jelent ugyanakkor, hogy “az elmúlt időszakban nagyon sok olyan trükkös, kicsit csibészkedő, ügyeskedő, volt áfát kikerülő próbálkozás kereskedelmi oldalról, kínai és magyar részről, ami nem könnyíti meg a dolgunkat, mert kínai partnereinkkel együtt először ezeket a csatornákat tisztítottuk le, és abból folytatódik az építkezés, ami azt jelenti, hogy a számok akár visszaeséssel kezdődhetnek, mint ahogy minden építkezés egyfajta tisztítással, rombolással működik.”
Generációváltás
Hivatkozás másolásaA borász szakmában is egyfajta generációváltás történik, sokkal nyitottabb nyilván a fiatal generáció azokra az üzenetekre, azokra a kommunikációs csatornákra, amiket a világ használ, így mi is ezeket keressük. Illetve van egyfajta túltermelés a világban ebben az ágazatban, árulta el a kormánybiztos. Ma már a bornak sok arca van, az alkoholcsökkentett, a globális felmelegedést érintő kérdéseket is kezelni kell, tette hozzá.
"Élvezetes látni azt, hogy a világ változik, és ehhez próbálunk alkalmazkodni, miközben egy élet-halál harcról szól minden iparág, és most úgy néz ki, hogy a mezőgazdaságon belül itt teljes váltásra lehet számítani. Hát érezzük, említetted te is, hogy itt azért a szüret is sokkal korábban jön. Én magam, mint bortermelő is, hát azzal szembesülök, hogy 3-4 héttel korábban indulnak a szüretek. Ezekre mind-mind meg kell találnunk a megoldást" - nyilatkozta Rókusfalvy Pál.
Egy országot kell képviselni
Hivatkozás másolásaVáli Péter borász az adásban azt mondta, nehéz megtalálni a nemzetközi piacot, de most bizakodó, hogy jó kezekben van a hazai bormarketing.
Beszélt arról, hogy amikor külföldi kiállításra megy, van, hogy meglepődnek, hogy Magyarországon egyáltalán készül bor, kóstolás után pedig elismerően szoktak nyilatkozni. Szerinte épp emiatt egy kis borász csak úgy tud sikereket elérni, ha van mellette összefogás.
Ez az összefogás pedig a borász szerint megvan: van iroda, amely összefogja és képviseli a borászok igényeit, jó rendezvényeket szervez.
Kadarka, hárslevelű, furmint - csak néhány fajta, amellyel a magyar borászok foglalkoznak, és amivel el lehet érni nemzetközi sikereket. Váli Péter szerint nagyon sokat fejlődött a minőségében a magyar borágazat, ugyanakkor csökken a termőterület, ami miatt változásra lenne szükség.
A teljes beszélgetést hallgassa meg itt: