Bosch-igazgató: A jövőben „a pizzakiszállítást nem feltétlenül egy személy fogja megtenni”

Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója a Spirit FM Exkluzív című műsorában beszélt arról, hogy mik az autóipar legújabb trendjei, és hogyan dolgoznak ezeken itthon.
Magyarországon működik a Bosch második legnagyobb fejlesztési központja, az újonnan átadott campusuk pedig a „Bosch csoporton belül is egy kuriózum” – ismertette a főigazgató. A cég az autóipar legújabb trendjeit követi munkájában, ami Szászi szerint az elektromobilitás és az önvezető autók.
Egyre megfizethetőbbek lesznek
Hivatkozás másolásaEgyértelmű, hogy az elektromos autózás a jövő – szögezte le a szakértő. Mint a műsorban fogalmazott: nem az lesz kérdés évek múlva, hogy elektromos lesz-e egy autó, hanem az, hogy ezen belül milyen technológiával működik majd – tisztán elektromos árammal, vagy hidrogén felhasználásával – magyarázta Szászi István.
Az elektromos járművek anyagi elérhetősége miatt pedig „nem kell aggódni” – véli a főigazgató.
„Gondoljunk vissza az okostelefonra” – hozta fel példának – amikor új eszközök jelennek meg, ezek drágábbnak tűnnek, de később egyre megfizethetőbbek lesznek. Éveken belül a kérdés az elektromos autók teljesítménye, komfortja lesz: lesz olcsóbb és magasabb kategóriájú autó, de az nem lesz kétséges, hogy ezek elektromosak lesznek – vázolta Szászi.
Robotaxi, pizzakiszállítás – önvezető autók
Hivatkozás másolása„A pizzakiszállítást nem feltétlenül egy személy fogja megtenni” a jövőben – emeli ki a szakértő, amikor az önvezető autók alkalmazási lehetőségéről beszél. Az autó egy okos eszköz – egy kicsit már ma is – de egyértelmű, hogy a jövőben teljesen az lesz – hangoztatta a műsorban.
Ugyan már ma is vannak parkolást segítő, előzéshez használható rendszerek, amelyek az önvezető autók level 2-es vagy 3-as szintjéhez sorolhatók. A kérdés, hogy önmagában tud-e dönteni a jármű, vagy egyes szituációkban visszaadja a járművezetőnek a felelősséget – ha igen, akkor maximum level 3-as önvezetésről beszélhetünk. A 4-es szinten már nem kell a sofőrnek átvenni a felelősséget az autótól, az 5-ös szintnél pedig már kormány sincs – hangzott el a főigazgatótól.
Jelenleg itthon a vállalatnál egy úgynevezett remote parking system-en, távoli parkolási rendszeren dolgoznak. Egy ilyennel rendelkező autóból, mikor kiszállunk, kézbe veszünk egy mobiltelefont – ami egyébként csak biztonsági funkciót tölt be – és az autó beparkol oda, ahol neki szimpatikus – írta le Szászi. Ezen a területen Budapesten már 8-10 szabadalmat adtak be – számolt be a vezető.
Hogy érinti a Boscht a háború?
Hivatkozás másolásaA jelenlegi válsághelyzetet külön kell választani a hosszútávú tervektől – jegyezte meg a főigazgató. Mint kifejtette: válságok vannak és lesznek, de ciklusokban érkeznek, így nem ezek határozzák meg a hosszútávú céljaikat.
Ugyanakkor „természetesen a világgazdasági trendeket nem lehet figyelmen kívül hagyni” – fűzte hozzá. A Covid-járvány alatt a például a chiphiány, most pedig a háború okoz komoly nehézséget nekik is – többek között azt, hogy „most már minden hiányzik:” többek között a plasztik és az acél is – közölte Szászi István a beszélgetésben, amit ide kattintva hallgathat végig.