Belföld

Egy városban is óriási különbségek lehetnek: van, ahol 0, máshol 70 százalék a hátrányos helyzetű diákok aránya

Hirdetés

Egy friss ombudsmani jelentés szerint Magyarországon az iskolák közötti különbségek elképesztő mértéket öltenek, hiszen van olyan település, ahol az egyik intézményben 0, a másikban 70 százalék a hátrányos helyzetű tanulók aránya.

Nahalka István oktatáskutató a Spirit FM Több-kevesebb című műsorában elmondta, hogy bár a minisztérium korábban próbált intézkedéseket hozni a szegregáció ellen, a valóságban ez nem hozott érdemi változást. A kutatások szerint a durva különbségek kétharmadáért az egyházi iskolák felelősek, és ezek közül is elsősorban a református intézményekben a legalacsonyabb a hátrányos helyzetű diákok aránya. A katolikus iskolákban ugyan valamivel nyitottabb a rendszer, de ott sem jellemző, hogy törekednének a társadalmi sokszínűségre.

Nahalka szerint az iskolai szegregáció nem csupán oktatási kérdés, hanem mélyen társadalmi probléma is. A gyerekek hátránya nem elsősorban az iskolák különbözőségéből fakad, hanem abból, hogy a magyar oktatási rendszer képtelen megfelelően kezelni a szociális különbségeket. A hátrányos helyzetű tanulók így kevesebb tudáshoz, képességfejlesztéshez és fejlődési lehetőséghez jutnak, különösen akkor, ha szelektív, homogén iskolákba kerülnek.

Az oktatáskutató példaként hozta fel Encs városát, ahol az állami iskolákban a hátrányos helyzetű diákok aránya 71, a katolikusban mindössze 5, a reformátusban pedig 0 százalék. A jelenség Kelet-Magyarországon a leggyakoribb, ahol az egyházi iskolák nagyobb számban vannak jelen, és a társadalmi különbségek is erőteljesebbek.

 A teljes beszélgetés visszanézhető a Spirit FM YouTube-csatornáján.

Hirdetés
Hirdetés