Belföld

Fiatalok karácsonyi költése számok mögött

Hirdetés

A fiatalok körében idén is körülbelül 85 százalék tervezi azt, hogy karácsonykor ajándékot ad a szeretteinek, miközben az átlagos költés már az 50 ezer forintot közelíti.

A Spirit FM Több-kevesebb című műsorában Róna Egon Rammacher Zoltánnal, a K H lakossági ügyfél szegmens marketing vezetőjével beszélgetett arról, hogyan viszonyulnak a fiatalok a karácsonyi vásárláshoz, és mennyire tanulnak az idősebb generációk túlköltési szokásaiból. A beszélgetésből kiderült, hogy az elmúlt 8–10 évben meglepően stabil az arány azok között, akik ajándékkal készülnek az ünnepekre, és ezen belül a nők különösen aktívak, hiszen közel 90 százalékuk biztosan ad valamilyen meglepetést.

Szó esett arról is, hogy nem mindenki tárgyi ajándékban gondolkodik, hiszen egyre többen választják azt a megoldást, hogy saját készítésű ajándékkal vagy közösen megélt élménnyel fejezik ki a szeretetüket. Ez a szemlélet különösen a fiataloknál jelenik meg, akik számára az ajándék értéke nem feltétlenül az árcédulában mérhető.

A számok ugyanakkor azt mutatják, hogy a költések összege folyamatosan emelkedik. Míg 2014-ben nagyjából 20 ezer forintot szántak karácsonyra a fiatalok, addig mára ez az összeg bőven 50 ezer forint fölé nőtt. A férfiak átlagosan 63 ezer forintot költenek, míg a nők körülbelül 40 ezret, ami mögött jól látható tudatosság húzódik meg. Ha azonban a medián értéket nézzük, amely jobban kiszűri a szélsőségeket, akkor a jellemző költés inkább 30 ezer forint körül alakul.

A felmérésből az is kiderült, hogy a fiatalok többsége úgy érzi, az idei karácsonyt nagyjából ugyanabból az összegből tudja megoldani, mint a tavalyit. Ez arra utal, hogy az ajándékvásárlás során kevésbé érzik az infláció hatását, és inkább az számít számukra, hogyan tudják a rendelkezésre álló pénzből a legjobb ajánlatokat megtalálni.

A beszélgetés végén Rammacher Zoltán hangsúlyozta, hogy a fiatalok nem feltétlenül az olcsóságot keresik, hanem azt, miként hozhatják ki a legtöbb értéket a pénzükből, legyen szó kuponokról, akciókról vagy tudatos tervezésről. A teljes adás visszanézhető a Spirit FM YouTube csatornáján.

Hirdetés
Hirdetés